Քրիստոնեական կրոնի էությունը սերն է առ Աստված և առ մերձավորը։ Ավետարանի մեջ նույն գաղափարը հաստատող բազմաթիվ ասացվածքներ, մտքեր և առակներ կարող ենք գտնել։
Քրիստոնյան պետք է անսահման գթության կատարելությանը դիմի. «Եղե՛ք գթասիրտ, ինչպես որ գթասիրտ է ձեր երկնավոր Հայրը» (Ղուկ. Զ 36):
Աղքատների և կարոտյալների խնամատարության գործն առաջին անգամ համայնական կյանքի մաս դարձավ քրիստոնեական Եկեղեցում, և Եկեղեցին սիրո այս առաքելությունը կատարեց պատմության մեջ չտեսնված և չլսված անօրինակ եռանդով՝ իր ծագման առաջին իսկ օրերից հետագա սերունդների համար նմանողության գեղեցին օրինակ տալով։
Մեր եկեղեցում հավաքական աղոթքին հաջորդող ընդհանրական ճաշը իր շուրջն էր խմբում բոլոր հավատացյալներին անխտիր։ Աղքատներն ու աշխատանքի անընդունակները, որբերն ու այրիները համայնքի հովանավորությունն էին վայելում։
Սուրբ Սահակ Պարթև Հայրապետի կանոնում գրված է, որ սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչը հայոց ամբողջական Դարձից հետո սահմանեց, որ անբան կենդանիներին կուղքերին զոհեր մատուցելու փոխարեն, որպես ողորմություն բաժանեն աղքատներին։
Այս մասին ունենք նաև սուրբ Գրիգոր Տաթեվացու հեղինակավոր վկայությունը։ Նա մատաղ բառը ստուգաբանում է որպես «աղ մատուցել»։
Մովսիսական օրենքում սահմանված զոհաբերված կենդանու արյունը նախանշում է Քրիստոսի խաչի վրա հեղած արյունը, որով ողջ մարդկության համար թողություն եղավ։ Այս զոհերն ընդունելի էին մինչև Աստծու Գառի՝ խաչի վրա պատարագվելը, քանզի ըստ Օրենքի էին, սակայն ճշմարտության երևմամբ՝ Հիսուսի մարդանալով, անպիտան գտնվեցին, ինչպես արեգակի ծագումից հետո ճրագի լույսը։
Հաճախ անտեղյակ մարդկանց կողմից մատաղն այսօր նույնացվում է զոհաբերության հետ, որն այդպես չէ։ Այսօր Հին Օրենքով կատարվող զոհաբերությունները ոչ միայն խորշելի են, այլև վնասակար, քանզի ակնհայտ է, որ այսպես վարվողը դեռևս Քրիստոսի արյամբ մեղքերից չի ազատագրվել և ծառայում է մեղքին։
Մատաղի արարողակարգի համաձայն՝ քահանան, սաղմոսներ և աղոթքներ կատարելով, խոչով օրհնում է աղը, որը տալիս են կենդանուն ուտելու, որպեսզի այն սրբվի աստվածային անեծքից (Ծնդդ. Գ)՝ վերստանալով առաջին օրհնությունը (Ծնդդ. Ա 22)։
«Օրհնի՛ր, Տե՛ր, Քո ողորմությամբ այս աղը և սրբի՛ր սա, արպեսզի ամեն ինչի, որ սա խառնվի, հաճելի և ընդունելի լինի Քոզ և մեզ համար՝ հոգու և մարմնի մաքրութուն ու առողջություն…»,- ասվում է աղի օրհնության աղոթքում։
Աղը մաքրության և անապականության օրինակ է, ինչպես Քրիստոս իր աշակերտներին է ասում. «Դու՛ք եք երկրի աղը» (Մատթ. Ե 13):
Նրանք էլ Աստծու խոսքի, այսինքն՝ Սուրբ Ավետարանի քարոզությամբ մաքրեցին երկրի ապականությունը։
Ըստ «Մայր Մաշտոց» ծիսագրքի՝ աղի օրհնության ժամանակ Ղուկասի Ավետարանից ընթերցվող հատվածից պարզ է դառնում, որ մատաղը առաջին հերթին բարեգործություն է, ողորմության ու գթասրտության պտուղ և ոչ թե խնջույքի կամ գինարբուքի առիթ. «Երբ ճաշ կամ ընթրիք ես տալիս, մի՛ կանչիր ո՛չ քո բարեկամներին, ո՛չ քո եղբայրներին, ո՛չ քո ազգականներին, և ո՛չ էլ քո հարուստ հարևաններին…, այլ կանչիր աղքատներին, խեղանդամներին, կաղերին ու կույրերին և երանելի կլինես, որովհետև փոխարենը քեզ հատուցելու ոչինչ չունեն։ Եվ դրա փոխարեն քեզ կհատուցվի արդարների հարստության օրը» (Ղուկ. ԺԴ 12-14):
Սուրբ Ներսես Շնորհալի Հայրապետը նշում է, որ սուրբ Գրիգոր Լուսավորչի ժամանակներից սկսած՝ մատաղ էին անում Տիրոջ Հարության Տոնին, Տերունական և Սրբոց տոներին, ննջեցյալների հիշատակի համար և որպես հոգեհաց բաժանում կարոտյալներին։
Կա նաև «տյառնական» կոչված մատաղ, որ զանազան առիթներիով մարդիկ խոստանում են Տիրոջը։ Ըստ «Կանոնագիրք հայոց»-ի՝ սրանց վրա ավելանում է նաև Սուրբ սեղան, այսինքն՝ Եկեղեցի հաստատելու առթիվ մատաղ անելը։
Մեծ պահքի շրջանին և առհասարակ պահոց օրերին մատաղ չեն անում։
Ինչպես Աստծուն մատուցվող ցանկացած ընծա, մատաղը ևս պետք է ընտիր լինի, ինչպես Իսահակն էր Աբրահամի աչքին սիրելի (Ծննդ.ԻԲ), որպեսզի հաճելի լինի Տիրոջը, ինչպես Աբելի պարագային էր (Ծննդ. Դ), քանի որ ավելորդից տրվածը նվիրաբերության արժեք չունի (Մարկ. ԺԲ 41-44)։ Ըստ «Կանոնագիրք հայոց»-ի՝ նզովյալ է համարվում խեղված կամ արատավոր անասում մատաղ անողը։ Արգելվում է նաև որսորդության միջոցով ձեռք բերված անասունը մատաղ անելը, որովհետև այն անպայման պետք է արդար վաստակով ձեռք բերված լինի։ Ընդունված կարգի համաձայն՝ մատաղ կարելի է անել միայն արու կենդանիների՝ արջառ, ոչխար,աքաղաղ և աղավնի։
ՄԱՏԱՂԻ ՕՐՀՆՈՒԹՅԱՆ ԿԱՐԳԸ
Մատաղի կատարման կարգը վերը նշված բոլոր պարագաների համար նույնն է. քահանան հաստատված կարգի համաձայն սաղմոսների ընթերցանությամբ, աղոթքներով և խաչով օրհնում է աղը, որն ուտեցնելով անասունին՝ մորթում են, եփում և բաժանում աղքատներին ու կարիքավորներին։ Ըստ հնավանդ սովորության՝ մատաղացու անասունից որոշ մասնաբաժին ունի նաև օրհնության կարգ կատարող քահանան։
Այսօր ոմանք անգիտակցաբար մատաղացու անասունի արյունը քսում են իրենց ճակատներին, որ ըստ սուրբ Ներսես Շնորհալու՝ արգելված է, որովհետև մեր բոլոր զգայարանները Քրիստոսի արյամբ օծվեցին, և Մկրտության ժամանակ սուրբ Մյուռոնի կնիքն ստանալով մեր ճակատին՝ կարիքը չունենք այլ կնիքների և Վերջին դատաստանի ժամանակ այս կնիքով է, որ ճանաչվելու ենք (Հայտն. Թ 4)։
Զոհաբերումը չպետք է նույնացնել Հայ Եկեղեցում ընդունված մատաղի հետ, քանի որ «Քրիստոս մեկ անգամ որպես պատարագ մատուցվեց՝ շատերի մեղքերը վերացնելու համար» (Եբր. Թ 28):
«Նա է քավությունը մեր մեղքերի և ոչ միայն մեր մեղքերի, այլև ամբողջ աշխարհի» (Ա Հովհ. Բ 2):
Մատաղը ողորմություն է, որը նախատեսված է աղքատներին ու կարոտյալներին բաժանելու համար։ Որպես ողորմության արդյունք, այն մեզ տալիս է մեղքերի թողության և փրկության հույս։ Դրա համար էլ Տերը քաջալերում է՝ ասելով․ «Եղե՛ք գթասիրտ, ինչպես որ գթասիրտ է ձեր երկնավոր Հայրը» (Ղուկ. Զ 36):
Իսկ Պողոս առաքյալն ասում է. «Զգեստավորվե՛ք գթասրտությամբ և ողորմությամբ» (Կողոս. Գ 12), որովհետև «Ողորմածությունը բարձրագլուխ պարխծենում է դատաստանի դիմաց» (Հակոբ Բ 13):
Նաև երանելի Դավիթ մարգարեն է ասում. «Երանի նրան, որ խնամում է աղքատին, որովհետև դատաստանի օրը Տերը կփրկի նրան անսահման չարից» (Առակ. ԺԴ 21-22):
Տերը երանյալների չարիքն է դասում ողորմածին, որովհետև Ահեղ Դատաստանի օրը նա ողորմություն կգտնի (Մատթ. Ե 7), և աղքատներն Արդար Դատավորի առաջ կգովեն նրան, ով իմաստուն վաճառականի նման վաճառեց իր ամբողջ ունեցվածքը և գցեց այդ անգին մարգարիտը (Մատթ. ԺԳ 45-46)։ Ողորմածի համար աղքատները կաղոթեն և կասեն. «Այսինչ բանն Աստված ինձ պարգևեց», քանզի ողորմությունը արագաթև արծվի նման երկինք է բարձրանում, և Տերը չի արհամարհում աղքատի աղոթքը (Սաղմ. ԻԱ 25)։
Սակայն միևնույն ժամանակ զգուշորեն կատարենք Տերունական պատգամը. «Զգո՛ւյշ եղեք, որ ձեր ողորմությունը մարդկանց առջև չանեք, որպես թե այն լինի ի ցույց նրանց,այլապես վարձ չեք ընդունի ձեր Հորից, որ երկնքում է… Այլ երբ դու ողորմություն անես, թող քո ձախ ձեռքը չիմանա, թե ինչ է անում քո աջը, որպեսզի քո ողորմությունը ծածուկ լինի, և քո Հայրը, որ տեսնում է, ինչ որ ծածուկ է, կհատուցի քեզ հայտնապես» (Մատթ Զ 1-3):
Պատրաստեց «Վարդանանք» թերթը